Nytårstur til København - tirsdag den 29. december 2015 - lørdag den 2. januar 2016

Vores nye autocamper skulle luftes og da jeg havde fået en billet til nytårskoncert i DR’s koncerthus, var det let at beslutte, at nytåret skulle fejres i København. Vi tog afsted dagen før koncerten og havnede i første omgang syd for Kastrup Lufthavn, hvor vi havde fornøjelsen af, at se den nye store Airbus lette.

Vi havde lidt problemer med at finde et egnet sted at parkere. Men vi fandt en parkeringsplads, hvor der var opmagasineret en del både. Her kunne vi kile autocamperen ind og sov i fred og ro.

Den 30. december startede vi med at besøge Den Blå Planet. Den ide var der åbenbart også rigtig mange andre, der havde fået. Vi nød de mange flotte bassiner. Det er store forhold. Efter godt et par timer fortrak vi og kørte til DR-husets parkeringsplads. Efter en omklædning til lidt finere kluns, var det tid til at indløse billetten til nytårskoncerten. Det var en fin oplevelse. Klassisk musik gør sig absolut godt i koncertsalen. Også den fine mad, som der blev serveret i pausen, var en god oplevelse. Det var mange gæster, der skulle bespises men vi fik hver især udleveret et ”bræt” lavet af pap med 5 små stykker tapaslignende stykker. Dertil serveret et glas mousserende vin. Jo, vi skulle da have noget for de ca. 800 kr. hver billet kostede. Efter koncerten kørte vi ind til København, for at finde en plads til camperen. Det var næsten umuligt. Tæt på ølstedet Warpigs, fandt vi dog en plads, som vi regnede med, skulle være overnatning. Vi daffede ud i Kødbyen og fik noget aftensmad og da vi kom tilbage, konstaterede vi, at det ikke var tilladt at overnatte på parkeringspladsen. Så måtte vi på den igen. Vi valgte at køre ud på Amager Fælled, hvor vi kunne finde en fredelig plads.

Den 31. december lod vi bilen stå på Fælleden og tog metroen ind til København. Her tøffede vi rundt og nød det gode vejr. Ved 16-tiden havde vi booket en nytårs rundvisning på et af byens nye hotte ølsteder, Warpigs. Det var et spøjst sted, der ikke lige faldt i vores smag. I et af Kødbyens aflagte slagterhuse, var der skubbet et bryggeri ind. Ud over deres overvejende IPA-øl, blev der serveret store lunser kød på en forholdsvis primitiv måde. Bordene var 6-8 personers bænke, så hygge var der ikke meget af. Men selve rundvisningen var interessant, fordi det er et af de hotte steder. Men lad mig sige det sådan: vi skyndte os at fortrække, da rundvisningen var overstået.
Det småregnede lidt, da vi ledte efter et sted, hvor vi kunne se Dronningens nytårstale, mens vi fik et glas et-eller-andet. Det lykkedes os ikke at finde et sted og efterhånden nærmede vi os den restaurant, hvor vi havde booket aftensmad kl. 19. Her kunne vi godt komme til en time før og nytårstalen kunne lige klares via en telefon. Thaimad til aften. Det smagte rigtig godt men vi var næsten på vej ud af døren, før vi kom. Bordet skulle nok gerne sælges en gang mere denne aften.
Marie ville egentlig gerne se Rådhuspladsen ved midnatstid men vi blev enige om, at vi hellere ville tilbage til camperen og nyde et glas champagne og se fyrværkeri dér. Det fortrød vi ikke, for fra omkring midnat og en time frem blev der skudt det ene flotte batteri af efter det andet. De sparede absolut ikke på krudtet i området ved Amager Fælles. Kl. halv 2 kravlede vi til køjs.

1. januar tog vi det stille og rolig. Vi listede af mod Slagelse og blev enige om at aflægge Skælskør et besøg. På havnen kunne vi parkere for et fornuftigt beløb og vi fik adgang til bad og toilet. Dagen efter åbnede fiskemanden på havnen og vi købte en stor rødspætte med hjem til aftensmad – og 5 kg. saltede sild. Så daffede vi hjem til Lasse, der blev glad for at se os – og rødspætterne :)